от Eli Noeva » 29 Яну 2017, 20:23
Здравейте Марчела,
Описвате детето си като будно, умно, чувстително, любопитно – задава много въпроси, и семейството си като задружно, с топли отношения
Това, което представяте като проблем в действителност се случва при всички деца, но се проявява по различен начин – затова Ви предлагам кратка информация за въображението:
Предучилищната възраст е важен етап от физическото, психическото и емоционално развитие на детето.
Навсякъде в заобикалящият го свят то е подложено на въздействие - природата, семейството, обществото.
Децата възприемат много информация, но не са в състояние да схванат обективното й значение.
Умът на детето съдържа смесица от образи от реалния и въображаемия свят, между които то не прави разлика.
Психиката обаче притежава способност да съхранява, обобщава, видоизменя образите, получени чрез усещането и възприятието.
Принципно, човек чрез своята психика притежава възможност да създава образи при пряко въздействие на обектите и да ги преработва:
- човекът има неосъзнато желание да създаде въображаеми образи, чието съдържание е приятно и примамливо.
Той ги създава, за да възстанови нарушен вътрешен комфорт
Изследванията показват, че дори и най-елементарният образ, сътворен от човека с помощта на въображението, не може да възникне на „празно място”.
Всеки човек притежава способност да систематизира впечатления, които се получават от многократно възприемане на обекти, принадлежащи към една група.
Въображението е тясно свързано с външната действителност, която е лично е присвоена под формата на представи.
Богатството от представи, нагласи, влечения, желания и други, са условие за създаване на фантазни продукти, но водещо място сред тях заемат потребностите.
Става въпрос:
- за неудовлетворените потребности, /във Вашия случай – докато сте двете и детето рисува, то си „спомня“ несъзнавано колко добре се чувства, когато и бащата е при него и показва нужда от присъствието му именно поради тази свързаност и добрата семейна атмосфера/, тъй като те са способни да раждат въображение, т.е. онзи бъдещ продукт, който ще ги удовлетвори,
- и за емоцията, която има своеобразно продължение във фантазния продукт
/ детето съобщава, че вижда човек – таткото /.
Образите на въображението могат да се изграждат както преднамерено – при творчеството, така и непреднамерено – при бленуването.
Независимо от начина на формиране, в основата на тяхното изграждане стоят процеси, които човекът не осъзнава и следователно не контролира.
Развивайте тези качества на детето си под формата на игра с въображението – рисуване, изобразяване с пластелин, с танц, с музика, изследване на настроението, задаване на въпроси – отговори, и др. подобни.
Освен, че в играта детето има възможност да отразява отношението си към случващото се наоколо, то се чувства свободно да преобразува, да променя и да моделира действителността в една по-интересна и комфортна за него игрова реалност.
Развитието на въображението се характеризира с преход от спонтанно възникнали към волево създадени въображаеми образи.
Фантазните образи служат за вътрешен израз на детските чувства.
Тази форма на асоциация между емоция и образ често се среща в сънищата или мечтите, когато въображението има пълна свобода.
В играта детето се учи да се контролира.
Ели Ноева.