Потребителски такси за медицинска помощ за здравноосигурени - август, 2024 година

Вашите права, социална политика и законодателство. Никой от нас не е безгласна буква.

Потребителски такси за медицинска помощ за здравноосигурени - август, 2024 година

Мнениеот FramarMedia » 03 Авг 2024, 08:19

Посочените потребителски такси по-долу важат за всички лечебни и здравни заведения на територията на България, независимо дали са частни, държавни, общински или със смесена собственост.

Здравноосигурените пациенти дължат така наречената „потребителска такса“ за всяко посещение при личния лекар, лекаря от специализираната извънболнична медицинска помощ или лекаря по дентална медицина, както и за всеки ден болнично лечение, но не повече от 10 дни за година (нормативно това е уредено в чл.37, ал.1 от Закона за здравното осигуряване). Размерът на таксата е определен и фиксиран с Постановление на Министерския съвет.

Кой е освободен от заплащането на потребителска такса?

В закона изчерпателно са изброени категориите лица, които са освободени от заплащане на потребителски такси, включително и лицата със заболявания, определени по списък (Приложение № 11 към Националния рамков договор 2023-25):

Лица, чиито заболявания влизат в списъка към Националния рамков договор;

▶️Неработещи представители на семейството;
▶️Получилите увреждания при или по повод отбраната на България;
▶️Ветерани от войните и военноинвалиди;
▶️Задържани под стража;
▶️Задържани по чл. 72 от Закона за МВР;
▶️Задържани по чл. 125, ал. 1 от Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“ или лишени от свобода;
▶️Социално слаби, на които се изплащат помощи по Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане;
▶️Хора, които са настанени в домове по чл. 36, ал. 3, т. 1 от същия правилник;
▶️Медицински специалисти;
▶️Бременни жени и родилите до 45 дни след събитието;
▶️Хора със злокачествени новообразувания;
▶️Хора със заболявания, причинили им повече от 71% намалена работоспособност.

Какво заплащаме при посещение при личния лекар/лекар-специалист?

За 2024 г. потребителската такса при посещение при лекар/лекар-специалист е в размер на 2.90 лв. (два лева и деветдесет стотинки).

Лекарят или лечебното заведение са длъжни да издадат финансов документ за всяка заплатена от пациента сума.

Дължим ли такса при издаване на електронна рецепта?

Лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват от лекаря след извършен преглед. За оказаната медицинска помощ здравноосигуреното лице дължи само потребителска такса, освен ако не е освободено от нея. Не е регламентирано да се изисква допълнително заплащане.

Заплаща ли се издаването на извинителна бележка за учениците?

Няма изискване издадените е-бележки за извинение на отсъствията да се отчитат към НЗОК, тъй като не попадат в пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК.

Това е информация, която се уточнява от Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката чрез платформа, която не попада в електронната система на НЗОК.

Заплаща ли се издаването на болничен лист?

Не заплащате за издаването на болничния лист. Издаването на болничен лист е резултат от извършен преглед, като за оказаната медицинска помощ заплащате само потребителска такса, освен ако не сте освободени от нея.

НЗОК заплаща за дейности по медицинска експертиза, сред които: издаване на първичен и на вторичен болничен лист; насочване за медицинска експертиза към лекарска консултативна комисия (ЛКК); подготвяне на документи и насочване за представяне пред териториална експертна лекарска комисия (ТЕЛК).

Какво дължим за изследвания в лаборатория?

Отивайки в лаборатория за извършване на изследвания, предписани от съответния лекуващ лекар, пациентът заплаща такса за вземане на биологичен материал. Тя е на стойност от 2 лв. и се дава за едно посещение в лабораторията, без значение колко са изследванията.

Здравноосигуреният не трябва да заплаща на лабораторията допълнително потребителска такса от 2,90 лв. ако той е заплатил такса за вземане на биологичен материал. В случаите, когато в лечебни заведения, извършващи медико-диагностични дейности, не се взема такса за биологичен материал, пациентът заплаща 2,90 лв.

Децата също заплащат такса за вземане на биологичен материал. От заплащане на цена за вземане на биологичен материал се освобождават само лицата без доходи, настанени в домове за деца и юноши, домове за деца от предучилищна възраст и домове за социални грижи.

Какви са таксите при престой в болнично заведение?

Здравноосигуреното лице трябва да заплати по 5,80 лв. за всеки ден престой в лечебното заведение. Сумата се начислява за не повече от 10 дни годишно болнично лечение.

Какво заплащаме при посещение на лекар по дентална медицина?

За всяко посещение при зъболекар здравноосигурените лица заплащат потребителската такса е в размер на 2.90 лв.

Денталните дейностите се заплащат изцяло и частично от НЗОК, като за частично платените от НЗОК дейности здравноосигуреното лице дължи доплащане.

Кой контролира издаването на финансов документ за платената потребителска такса?

За всяка заплатена от пациента сума, той трябва да изиска финансов документ от лекаря/лечебното заведение. Контролът по издаването на финансов документ (фискален бон/бележка) се извършва от органите на Националната агенция за приходите. За нерегламентирани заплащания може да подадете сигнал и в районната здравноосигурителна каса (РЗОК), с която лечебното заведение има сключен договор.

КАК да се оплачем ако правата ни на здравноосигурени са нарушени?

При нарушаване на правата на здравноосигурените лица, свързани с оказаната медицинска или дентална помощ, гражданите имат право да подадат писмени жалби до МЗ, РЗИ, НЗОК, РЗОК, ИАМН, Омбудсман на РБ.

При установяване на нередности или съмнения нарушения или злоупотреби при оказване на медицинска помощ, дентална помощ или фармацевтична грижа, заплащани от НЗОК, здравноосигурените лица могат:

▶️Да се обадят на телефоните за информация в отделите за работа с граждани на РЗОК;
▶️Да посетят приемната на НЗОК (София, ул. “Кричим“ №1) или да се обадят в здравноинформационния център на НЗОК на тел. 0800 14 800.

✳️▶️Здравни новини за работата на НЗОК във framar.bg ◀️
Аватар
FramarMedia
Модератор
 
Мнения: 239
Регистриран на: 26 Мар 2011, 10:39

Назад към Социални дейности

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта