Първо - преглед отвън- погледнете хубаво боята дали е еднаква навсякъде , ако е боядисвана частично си личи, ако я гледате на слънце си сложете слънчеви очила така по добре се вижда иначе блести слънцето,под уплътненията на прозорците проверете там най добре се вижда ако има от старата боя или е пръскана с лак.
- погледнете подкалниците дали са цели или въобще липсват ,ако има нещо такова съмнителна работа
- линиите на врати капаци брони и фарове трябва да са идентични има ли разминаване най вероятно има удар
- опипайте колата по ламарините трябва да е гладко
- гледайте за ръжда ,калници, прагове врати
- по предния капак ако няма никакви начуквания от камъчета дори и малки и колата е на повече от 3-4 години значи е боядисван капака 100 %
Второ - преглед отвътре- разглеждаме дали всичко по таблото е здраво и дали работи - централно ,фарове,ел .стъкла,климатик,ел.огледала и въобще къде има копче пускаш
-Колани,педали,волан,шофьорска врата и седалка могат да ни дадът представа колко е карана колата по износването,волан с калъф 200 % крие колко е износен
-парното също се пробва дори да е лято -може да не работи
- вижте антифриза и казанчето дали са чисти , ако има налепи и мръсотии не е сменян карано е със стар антифриз а може и да няма
- диагностика на двигателя задължително и то ако ви разреши собственика смяна на маслото преди това , така се елиминират добавките ако има такива
-хидравликата пълен десен и пълен ляв задържате ако има свирене или нещо подобно нещо не е наред
- бръкни в ауспуха на колата след това разтъркай с пръсти ако е мазно 100 % гори масло ако се чисти няма проблеми
- пробойни по гърнетата -то се чува добре -смяната не е евтина
-волана пълен ляв след това пълен десен и рязко тръгване може да се види състоянието на каретата ако се чува тракане значи са за смяна (коли с предно предаване )
-проверка на съединителя - запъни колата в някой бордюр след това дръпни ръчна включваш на трета и при 2500 - 3000 оборота пускаш съединителя ако колата угасне добре ако ли не значи съединителя е свършил
Трето - двигателКойто е измислил добавките не човек
-гледаме преди всичко за течове - макар че всички двигатели са излъскани до неузнаваемост
- при запален двигател слушайте за тракане и дрънчене свирене на ремъци и т.н.
- оборотите на двигателя не трябва да играят при форсиране веднага връща оборотите
- дръпнете щеката за маслото при работещ двигател , след това и капачката за маслото не трябва да духа от там,ако духа бягай
Най важното при покупка на кола втора ръка е да се сменят:1.ангренажен ремък + ролка/ки
2.масло,маслен въздушен горивен филтър
3.пистов ремък
4.ако се налага и водна помпа (понякога играе роля на обтяжна ролка и се сменя задължително ) цената за смяната след това е колкото на ангренажния ремък
И все пак всичко си е късмет ако някой може още нещо може да добави
Все пак не съм професионалист това са впечатления от личен опит