Какви са правата на потребителите?

Вашите права, социална политика и законодателство. Никой от нас не е безгласна буква.

Какви са правата на потребителите?

Мнениеот Forman » 26 Дек 2011, 14:22

Сигурно поне веднъж ви се е случвало да си купите дефектирала стока? Особено сега при голямото пазарене по празниците, все ще се случи сред многото торби с покупки да има или хранителен продукт с повредена опаковка или без да сме се усетили сме си закупили счупена вещ. Как обаче да върнем дефектната стока, какви са правата ни на потребители има ли начин да защитим правата си и пред коя институция?
Умишлено реших да направя тази тема защото както аз така и много хора като мен не познават правата си.
Поразрових се из интернет пространството и ето какво намерих:
В най-общ смисъл правата ни на потребители се делят на няколко категории: при сключване на договор за покупка, при обозначение на цената, продажба от разстояние, реклама, безопасност на стоки и услуги, уреждане на спорове и единен пазар. Какво ще рече това:
images.jpg
images.jpg (8.22 KiB) Прегледано 1152 пъти


При сключване на договор за продажба:

Какво представлява договорът за продажба?

Това е споразумение, по силата на което, търговецът продава стока или услуга на потребителя по предварително одобрена от двете страни цена.
Договорът, който може и да е устен, се счита сключен, когато търговецът и потребителят се споразумеят относно естеството на стоката или услугата и относно цената.
Сключвайки споразумението, потребителят поема задължение да получи стоката или услугата и да заплати уговорената цена.
Този договор се сключва съобразно Закона за защита на потребителите, който предоставя определена защита на права на потребителя. Въпреки това, винаги бъдете внимателни при подписването на договор!

Преди да подпишете прочетете всичко внимателно!

arenden_dogovor.jpg
arenden_dogovor.jpg (56.31 KiB) Прегледано 1152 пъти


Търговецът и потребителят, двете страни на споразумението, са еднакво обвързани по всички клаузи на договора. С изключение на няколко случая поместени на гърба на договора изписани с малък шрифт. Това е основен принцип на договорното право.
Веднъж подписали договора, Вие сте обвързан и не може да се откажете от него, освен в точно определени случаи по изключение.Следователно, никога не подписвайте договор, преди да сте го прочели внимателно! Ако е необходимо, поискайте копие от договора, за да го прочетете на спокойствие в къщи.

Не подписвайте прибързано! Внимавайте с написаното с дребен шрифт!
Понякога общите условия по договора могат да съдържат някои неприятни изненади!

Гаранционен срок:
Какво представлява търговската гаранция?


Търговската гаранция най-често се предоставя от производителя на стоката, например при електрическо оборудване, или от търговец, който Ви е извършил дадена услуга, например подмяна на прозорци. Обикновено тя се предоставя безплатно в момента, в който Вие закупувате стоката или услугата. По смисъла на закона, гаранцията се счита за споразумение, което предоставя на потребителя някои ползи за определен период от време в случай на дефект в стоката или услугата.
Обикновено гаранцията включва безплатен ремонт или поправка на потребителска стока, с цел отстраняване на повреда, която може да се определи като производствен дефект.
По принцип, производителят няма законно задължение да Ви предостави търговска гаранция, но ако такава бъде дадена, тя трябва да е написана на български език и ясно да обяснява как да предявите искането си по гаранцията.
Търговската гаранция Ви дава права като потребител, тя не може да Ви ги отнема или да ограничава правата по Закона за защита на потребителите. По закон, имате право да изисквате стоките или услугите да бъдат със „задоволително качество”, „да отговарят на описанието” и „да бъдат годни по предназначението си”.

Ценообразуване:

етикет.jpg
етикет.jpg (2.66 KiB) Прегледано 1152 пъти


- Според българското законодателство, продавачът на стоки на дребно сам решава каква цена да постави на стоката, която продава .
- Законът не позволява фиксиране на цените; противно на очакванията, стоките не са обект на ценови контрол.
- Посочването на невярна или подвеждаща информация относно цените на стоки или услуги, съставлява правонарушение. Това се отнася, както за ценовите сравнения (което е широко използвано при разпродажби и промоции), така и за единичните цени.
- Не можете да настоявате даден търговски обект да Ви продаде нещо на обозначената цена, без оглед на това дали има грешка (Вие все пак трябва да информирате съответния орган за защита на потребителите, тъй като търговецът може да е извършил закононарушение).

Прозрачност и яснота при обозначаване на цените на стоки и услуги

Цените могат да се посочат по някой от следните начини:


- върху самите стоки

- на етикет или табела в непосредствена близост до стоката

- заедно с други цени под формата на ценоразпис или каталог в непосредствена близост до стоката.

Посочването на цената трябва да не е подвеждащо, а напротив - лесно установимо и четливо. Основното правило гласи, че потребителят трябва да е в състояние да установи цената на стоката, без да е необходимо да моли за съдействие.

Продажба от разстояние или електронна търговия:

Пазарувайки в Интернет, винаги помнете че.....

- Открийте колкото може повече информация за търговеца!: Прекрасно изглеждащ сайт не може да Ви гарантира легитимността на компанията. Уверете се, че е посочен пълният адрес и телефонен номер на търговеца, преди да извършите покупката. Избягвайте да купувате стоки или услуги от сайтове, които не съдържат такава информация!

- Пазете личните си данни!: Как компанията би използвала Вашите лични данни? Разполага ли сайтът с декларация за поверителността на личните Ви данни?

- Проверете какво включва цената!: Включва ли ДДС? Включва ли разходите за опаковане и доставка? Има ли скрити разноски? Не потвърждавайте поръчката преди окончателно да се убедите каква ще е цената и общата сума на разноските, които ще платите!

- Използвайте само сайтове, които предлагат осигурени начини на плащане. Адресите на сайтовете винаги трябва да започват с буквата “s” означава, че даденият сайт е осигурен. Осигурените сайтове разполагат с възможност за криптиране и Вие можете да забележите изображение-катинарче в долния край на монитора, когато попълвате данните за плащане.

- Преди да заплатите, внимателно обмислете начина на плащане!: Има ли допълнителни разноски при използването на определен начин на плащане? (например, кредитна карта). Не забравяйте, че се ползване със защитата по Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ при плащания с банкова карта (виж чл.60 от ЗЗП).

- Съхранявайте копия от цялата информация, свързана със сключване и изпълнение на сделката. Винаги копирайте Вашата заявка/поръчка, потвърждението на поръчката, общите условия на договора и всяко предоставено описание на стоките или услугите. Съхранявайте цялата кореспонденция с търговеца, тъй като може да се наложи да я използвате, ако възникне спор.

- Проверете какъв е редът за подаване на жалба в случай на възникнал проблем!: Ако купувате стоки или услуги от чужбина, ще трябва да предприемете съответните правни действия в държавата.

РЕКЛАМА:

По радиото, във вестниците, списанията, по стените на сградите в нашия град, по телевизията, в киното, по Интернет... Рекламата е навсякъде.
Какви са правилата, на които тя трябва да отговаря?


Това е тип комуникация, всяко съобщение във връзка с търговия, занаят или професия, което има за цел директно или индиректно да популяризира дадена стока или услуга с цел продажбата й на потребителя. Рекламата може да вземе различни форми, като се използват всички медии, например, печатни издания (като списания и вестници), радио, телевизия, кино, билбордове, телефон и телетекст и т.н. Рекламата е едно изключително многолико по естеството си явление, което през цялото време е около нас.

Безопасност на стоките и услугите

Когато купувате стока или услуга, Вие очаквате тя да не е опасна. Какви са правилата, които осигуряват тази безопасност?

Всички стоки в Европейския съюз трябва да бъдат безопасни.

Какво означава знакът СЕ?

Това е знак, който показва, че стоката е произведена „в съответствие със стандартите на Европейския съюз”. Той удостоверява, че стоката отговаря на стандартите, установени от Европейския съюз и се отнася за всички държави-членки. Тези стандарти гарантират безопасността на стоките, които се намират на европейския пазар.

Уреждане на спорове

Вие сте си купили нова hi-fi система и когато си отивате в къщи, тя не работи безупречно; поръчали сте си книги от Франция чрез Интернет и изобщо не ги получавате; получавате фактура за необичайно висока сметка за мобилния си телефон; направили сте си резервация за почивка, но тя не отговаря на описаната в брошурата. Какво можете да направите? Как можете да решите проблемите си като потребител? Какво можете да предприемете, ако правата Ви са нарушени?


Ако се налага да предприемете правни действия срещу търговец, Вие можете, разбира се, да си наемете адвокат, който да представи иска Ви до съда. Това обаче може да се окаже продължително и скъпо начинание. Другият вариант е да се опитате да уредите спора по доброволен път. Ако възникне потребителски спор с търговец от друга държава-членка, можете да уредите спора благодарение на мрежата на европейските потребителски центрове. Мрежата на европейските потребителски центрове (European Consumer Centres Network /ECC-Net) обхваща всички държави-членки на Европейския съюз и страните от Европейското икономическо пространство. Тя използва механизми за извънсъдебно обезщетяване на потребителите когато възникнат спорове относно закупените стоки в друга страна от ЕС.

Предимствата на Единния пазар


Единният пазар се образува от сливането на националните пазари на държавите-членки на Европейския съюз /ЕС/. Най-общо казано, един пазар се характеризира с дейностите по анализ и вземане на решения с цел определяне, предвиждане и задоволяване очакванията на потребителите и другите участници на пазара относно наличните стоки и услуги.

Единният пазар е това, което е, благодарение на свободното движение на стоки, услуги, капитали и хора. Стоките и услугите свободно се продават на територията на целия ЕС без гранични или митнически бариери.

От гледна точка на потребителя, изграждането и функционирането на Единния пазар има 2 основни проявления:

- По-голям избор на предлагани стоки

Основната идея е, че по-широкият пазар може само да засили развитието на производителите и доставчиците на стоки и услуги, които имат пряк достъп до него. С нарастването на броя на потенциалните потребители и продажбите, търговците могат да се специализират, да разнообразяват дейността си, да развиват новаторски пазарни стратегии, като по този начин разширяват своята стопанска дейност. Това разнообразяване на дейностите разширява асортимента на стоките и услугите в целия ЕС.

- Свободна конкуренция

Наличието на повече участници в пряката конкурентна борба на пазара означава, че търговците ще трябва да повишават непрекъснато своята конкурентноспособност, включително чрез намаляване на цените на своите стоки и услуги.

Освен това, премахването на границите в рамките на Единния пазар и по-специално въвеждането на еврото улесниха сравняването на цените на конкурентните стоки и услуги.

След като ви предоставих на кратко по-важната информация за Правата ви като потребители, надявам се да съм бил от полза, но стремежа да отстоявате правата си оставам на вас.
Аватар
Forman
 
Мнения: 199
Регистриран на: 16 Ное 2011, 09:46

Re: Какви са правата на потребителите?

Мнениеот bojo_kolev » 01 Окт 2013, 16:50

Много много рядко се сещам за правата си потребител, въобще не оглеждам стоката и т.н.
bojo_kolev
 
Мнения: 283
Регистриран на: 01 Окт 2013, 12:35

Re: Какви са правата на потребителите?

Мнениеот Petq.pet » 02 Ное 2016, 16:16

Много полезна информация, прочетох доста неща, които не са ми били ясни.
Petq.pet
 
Мнения: 59
Регистриран на: 24 Окт 2016, 14:18


Назад към Социални дейности

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron