Туристическият бранш дискутира в Стара Загора системи за доброволно сертифициране на качеството и устойчивото развитие
Въвеждането на системи за доброволно сертифициране на качеството на туристическите продукти и на устойчиво развитие на предприятията в сектора ще доведе до повишаване на качеството на туристическите продукти и услуги, на конкурентоспособността на туристическите предприятия и до увеличаване на приходите от туризъм у нас.
До този извод достигнаха над 30 представители на водещи предприятия и сдружения в бранша, които участваха в проведената в Община Стара Загора кръгла маса на тема „Национални системи за сертифициране на качеството и
устойчивото развитие в туризма“. Проявата бе инициирана от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), в рамките на проект BG161PO001/3.3-01/2008/001-09 „Стимулиране на качеството и устойчивото развитие на туристическите предприятия”, финансиран от Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Р България.
МИЕТ е конкретен бенефициент по Схема за безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/3.3-01/2008 „Подкрепа за ефективен национален маркетинг на туристическия продукт и подобряване на информационното обслужване” по
Оперативна програма „Регионално развитие” 2007-2013 г. и изпълнява проект №BG161PO001/3.3-01/2008/001-09 „Стимулиране на качеството и устойчивото развитие на туристическите предприятия”.
Обвързаните с туризъм дейности осигуряват заетост на 11,8% от работещите у нас (общо заетите в сектора в страната през миналата година са 364 000, <http://www.wttc.org/site_media/uploads/downloads/bulgaria2012.pdf> по данни
на Световния съвет по туризъм и пътувания.) Пряко заети в сектора са били 3,3% от работещите (101 000 работни места). Общият дял на туризма формира 12,9% от БВП за м.г. или 9 908 300 млн. лв.
Статистката показва, че въпреки световната икономическа и финансова криза, през последните години българският туризъм показва добри резултати и ръст, както при броя на туристите, посетили страната, така и при приходите от
туризъм. В тази връзка постоянното повишаване на конкурентоспособността на българския туристически продукт е от ключово значение за затвърждаване и разширяване на позициите на България на световния туристически пазар като
предпочитана туристическа дестинация.
Това е и общата цел на проекта, в рамките на който се проведе събитието. Той е насочен към повишаване на конкурентоспособността на българския туристически продукт и подобряването на пазарните му позиции, и
ефективността на националния и регионалния маркетинг, чрез създаване на предпоставки за повишаване на неговото качество и съблюдаване на принципите на устойчивото развитие.
Конкретната цел на проекта е да проучи, популяризира и създаде предпоставки за внедряването на инструменти за насърчаване на качеството и устойчивото развитие на туристическите предприятия, по-специално:
· Система за доброволно сертифициране на качеството на
туристическите услуги, включваща изисквания за качество и национален знак за
качество;
· Система от критерии за оценка на устойчивото развитие на
туристическите предприятия и доброволно сертифициране на устойчивото
развитие на туристическите предприятия;
· Възможности за сравнение (benchmarking) с подобни предприятия в
България и други европейски страни.
Акцентите в събитието включваха представяне на темите:
* Сертифициране на качеството и устойчивото развитие по света –
преглед на международния опит и добрите практики – лектор Гергана Томова,
представител на обединение „КСКТ“;
* Българският бизнес и организациите в туризма за нагласите и
готовността си за участие в доброволни схеми за сертифициране на качеството
и устойчивото развитие – резултати от проучвания – лектор Иво Желев
представител на обединение „КСКТ“ ;
* Национални системи за сертифициране на качеството на туристическите
услуги и на устойчивото развитие на туристическите предприятия –модели,
предимства и недостатъци, перспективи – лектор Атанас Атанасов представител
на обединение „КСКТ“.