Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Как възпитаваме детето си, грижи за физическото и душевното му развитие, съвети

Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот Петя Георгиева » 06 Фев 2019, 10:58

Замислям се дали да не приложа някои от методите на Мария Монтесори при дъщеря ми. Чела съм статии за нея и за нейния подход, повечето неща ми допадат. Харесва ми свободата на избор, която се дава.
Ако видя, че й се отразява добре, бих я записала и в такава детска градина по-нататък. Тук там, обаче, попадам и на негативни мнения как после децата, обучавани по този метод, трудно се адаптират към българската образователна система, което не би било добре и ще причини стрес и за детето, и за родителите.
Имам ли тук съмишленици, които така възпитават децата си, доволни ли сте, има ли резултат?
Аватар
Петя Георгиева
 
Мнения: 168
Регистриран на: 31 Окт 2018, 09:45

Re: Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот Karina_85 » 06 Фев 2019, 11:10

Мария Монтесори е била много интересна жена. Интересувала съм се от живота й покрай университета.
Има интересни факти, които са по-малко известни.

Освен от педагогика и психология Монтесори се интересува и от антропология и то най-вече по отношение на въпросите за еволюционното развитие на човек и природните фактори, влияещи на умственото развитие на децата. През 1904г. тя оглавява катедрата по антропология към Римския университет и провежда различни антроположки изследвания в педагогическата област.

През 1907г. на Мария Монтесори се предоставя възможност широко да приложи на практика резултатите от изследванията си и да провери коректността на направените изводи. Италианският милионер и талантлив инженер, директор на „Общество за евтини домове”, се съгласява на провеждането на социален експеримент. Той предлага на Мария Монтесори да създаде в 58 преоборудвани от асоциацията му сгради нов тип предучилищно заведение – дневен приют и детско училище, което получава името „Дом на детето”. В тях Мария Монтесори разработва специална обкръжаваща детето среда, която да стимулира естественото му развитие. Децата прекарват времето от 9ч сутринта до 16ч следобед в „Дом на детето”, съчетавайки свободните игри с молитви, а разнообразната познавателна дейност с песни. Всичко е приспособено към приучаването на детето към самостоятелност и подпомагане на разностранното му развитие.

Принципната идея в дидактиката на Мария Монтесори е идеята за спонтанното и опосредствано обучение. Детето се учи с лекота, без да забелязва всъщност, че се учи! Всеки дидактически материал, който се предлага за упражнения на децата има две цели: пряка и косвена. Пряката цел е тази, която поставя детето пред себе си. Например, да направи от купчина кубчета висока розова кула. А косвената е целта на професионалния възрастен, който е измислил розовата кула, за да може детето да се упражнява с нея и незабелязано да развива зрението си, да координира движенията си, да се учи на концентрация и да се подготви за изучаване на математика. Учителите-Монтесори вярват, че децата са любопитни и способни да усвояват заобикалящия ги свят и човешката култура чрез самостоятелна дейност и че те се стремят към независимост и отговорност. Характерно е за тях, че тези учители стоят настрани, пробуждат интереса, оказват помощ на децата и никога не ги притискат. Педагогът откликва преди всичко на главната молба на ученика: помогни ми да се справя сам.
Аватар
Karina_85
 
Мнения: 213
Регистриран на: 25 Окт 2018, 12:20

Re: Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот velvet_81 » 06 Фев 2019, 11:15

Не мисля, че има възрастови ограничения. Там няма учебен материал на хартия, по начина, по който сме свикнали ние.
Напоследък доста нашумя обучението по метода на Монтесори. Чувам, че вече има и доста детски градини, които го прилагат и интересът към тях е огромен.

Аз също съм заимствала някои моменти, като например вкъщи да създадем среда, наподобяваща тази на нас, възрастните, но достъпна и за децата. В коридора си имат детска закачалка за връхните дрехи, която е на височина, достъпна за тях. Също така, си имат кът за своите обувки. Това се нарича "подготвена среда".
Харесва ми и това, че игрите са с неща от реалния живот, предмети и вещи от домакинството и ежедневието ни. Има практическа насоченост.
velvet_81
 
Мнения: 194
Регистриран на: 24 Окт 2018, 08:45

Re: Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот IvanovA_Stef » 06 Фев 2019, 11:25

Ето малко идеи за Монтесори подготвена среда:

В Монтесори средата всичко е от естествени материали и трябва да прилича на дом: да има перденца по прозорците, растения, домашен любимец.

Всичко трябва да бъде на нивото на децата, за да може децата сами да се обслужват и грижат за себе си. Целта е да се освободят от зависимостта си от възрастния.

Трябва да има мебели, които да са с размери на децата. Мебелите трябва да са леки, да се мият и местят лесно.

Препоръчва се да има постелки по земята от естествен цвят и материя. Върху тях децата работят със съответните материали. Те сами си изваждат, развиват и след приключване на работа, ги прибират.

У дома е добре да приспособите място до вратата, където децата сами на тяхното ниво да могат да поставят якето, обувките, други принадлежности за разходка.

Всичко трябва да бъде истинско, това също е основен принцип – истински чаши, прибори и т.н. Дори нещо да се счупи, това се приема като контрол на грешката и децата се научават да внимават следващия път. Това помага на децата да развиват и по-добра координация и концентрация.

Децата могат да приготвят сами храна.

В банята и спалнята също може да приспособите място за техните принадлежности: четка и паста за зъби, четка за коса и т.н.

В спалнята е важно леглото да е ниско. При Монтесори бебетата започват да спят на матрак на земята още на 4 месеца, за да са свободни в движението си и да изследват средата. Не се използват кошарки и проходилки, защото те ограничават движението.

Опитайте да видите средата през очите на детето, това ще Ви помогне да я промените.


Това с приготвянето на храната е много хитро, защото така злоядите деца започват да се интересуват повече от храната и хапват по-добре. Още един плюс.
IvanovA_Stef
 
Мнения: 158
Регистриран на: 24 Окт 2018, 15:00

Re: Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот Ani_ » 06 Фев 2019, 11:45

Аз си купих една книга, не толкова заради популярността на метода, а защото дава идеи за занимания вкъщи, при това с подръчни средства и материали.
Има занимание, което представлява да прелееш течност от голяма каничка в по-малка. Или да пресипеш с лъжица бобени зърна от един съд в друг.
Книгите са цяла поредица "Монтесори вкъщи" на издателство Асеневци. Има книга за математика, сензорно развитие, реч, практическо обучение и околен свят.
Ani_
 
Мнения: 108
Регистриран на: 04 Дек 2018, 11:43

Re: Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот Влади » 06 Фев 2019, 12:05

Виж колко идеи за занимания намерих в интернет.

УПРАЖНЕНИЯ ОТ ЕЖЕДНЕВНИЯ ЖИВОТ
Упражненията от Ежедневния живот могат да се разделят на :
Практически, Грация и Учтивост и Контрол на движението.

Упражненията от Практическия живот са фундаментални за метода „Монтесори”, тъй като най важната им цел е да подготвят детето за реалния живот. Чрез тях децата се учат как да се грижат за себе си, за другите и за средата си, да развиват мускулите си, да координират движенията си и да усъвършенстват финната си моторика. Така детето развива независимостта, самодисциплината и логическото си мислене. Материалите, използвани при тези упражнения, често са част от домашната среда. Те са истински, а не въображаеми и са с детски размери. Такива упражнения са, например грижата за себе си (напр. миене и сушене на ръцете, полиране на обувки, сгъване на дрехи), използване на книги, грижата за околната среда (напр. бърсане на прах от мебелите, миене на маса, грижа за градината и стайните растения, аранжиране на цветя, грижа за животните).
Грация и Учтивост – целта е придобиване на добри обноски, развиване на независимостта и самочувствието на децта. Например: поздравяване на хора, извинение, справяне със ситуация на обида, говорене пред група хора, поведение навън, маниери на масата и използване наприбори за хранене.
При Упражненията от Контрол на движението, децата усъвършенстват координацията на окото и ръката, финната моторика, концентрацията и независимостта. Пример за такива упражнения са носене на материал на табличка, пресипване от каничка в каничка, ходене по права линия и други.
Стимулиране на сетивата
Материал за „Сензорна стимулация”
Неговата цел е да помогне на децата да идентифицират информацията получена чрез сетивата, както и да класифицират сензорните впечатления.
Виждайки, миришейки, вкусвайки, слушайки и пипайки, децата започват да класифицират и да именуват предмети и пособия от тяхната среда.
Сетивното образование е от изключително значение за естественото развитие на детето. Влизайки в средата Монтесори, детето изживява период на засилена чувствителност, при който усъвършенства сетивата си. Детето е надарено с ум, който възприема сетивните впечатления в тяхната цялост. Именно чрез сетивния опит детето подхранва ума си и е в състояние да се развива и разбира. Колкото повече се тренира определено сетиво, толкова повече развиваме чувствителността си към него и разбираме значението му във външния свят. За да се предостави възможност на детето да развива разбирането си за света са включени упражнения за използването на всички сетива: зрение, допир, обоняние, слух, вкус и стереоагностика. За тази цел се разработва цял набор от дейности, които се концентрират върху качествата за всяко сетиво. Колкото е по-развито знанието на детето за тези качества, толкова по-чувствителни стават сетивата.
Предоставените материали са интересни и занимателни за децата. Чрез тях те се запознават с размерите на предметите , изучават формите им, научават се да разпознават геометричните фигури.
В заниманията с рисуване децата усъвършенстват своята наблюдателност и моторна активност:
– Свободно рисуване
– Рисунки за допълване
– Щриховка на контурни рисунки , което има голямо зна1ение при подготовката за писане.
В занятията за сензорно възпитание се правят упражнения за:
– Тактилни усещания
– Термични усещания
– Развитие на усещания и възприятия за тежест
– Развитие на обонянието и вкуса
– Развитие на зрението чрез упражнения за възприемане на размери – дебелина , височина , дължина , обем
– Възприятие на „Хроматично чувство”- възприятия на цветове
– Развитие на възприятията на слуха
Стереоагностичните усещания се стимулират чрез едновременното участие на тактилните и мускулните усещания на ръцете и чрез опипване да се различават предметите по форма , обем , грапавина , големина.
Чрез розовата кула, кафявите стъпала и червените пръчки детето придобива умения да разграничава.Чрез боравенето с два предмета то придобива умение да забелязва приликите и разликите.
Сетивното образование позволява на учителя да наблюдава възможните сетивни пропуски на детето при грешките в определена сетивна област, които то прави при повторенията. Така обучителят може да предприеме мерки в най-ранен етап.

МАТЕМАТИКА
Математическият материал помага на децата да развият разбиране към математическата логика, построявайки сигурна основа за математическите принципи.
За едно дете усвояването на величините е първата математическа задача, пред която се изправя. Детето преминава от чисто сетивно изучаване към измерване и пресмятане. Типичните въпроси са „КОЛКО”- за брой и „КОЛКО”- за количество. Детето трябва да придобие известна степен на интелектуална зрялост, което се достига по естествен път – не може да му бъде преподадена.
Едно дете може да изучи понятията в математиката при работата си с определени материали през годините, когато му е приятно да се занимава с тях.
Както в природата детето в средата Монтесори се подготвя непряко за уменията и познанията, които трябва да развие в математическия език. Чрез дейностите от практическия живот, детето работи продължително за развиване на координацията между поглед и ръка, като през цялото време редът е от най-съществено значение. Именно редът помага на детето да структурира работата си и ума си и така му позволява да следва определен модел и ред на работа, и да пресмята движенията си с точност и повторение. Чрез дейностите за развиване на сетивата на детето се дава основата в математиката.
Чрез работата с индивидуалния материал , детето се запознава с приликите и разликите във фигурите, размерите, цветовете и теглото.
„Ако едно дете има достъп до материали по математика, докато е малко, то може лесно и с удоволствие да усвои много факти и умения от аритметиката” – Д-р М. Монтесори.

ЕЗИКОВИ ПОНЯТИЯ
Монтесори средата е богата на устни упражнения и занимания – слушане на разкази, рими и стихчета, пеене и разговори.
Основната грижа на Д-р М. Монтесори е била да адаптира детето към обществото и да му даде средство за по-добър и обогатен живот като личност.
Сензитивният период за езика у детето е най-дългия през първата фаза от развитието му. Той действа силно през първите 5 години от живота, което позволява на детето да поема езика винаги, когато е в контакт с него и да събере всичките му значения – звуковете, интонацията и различните ритми. Единственият начин да бъдем сигурни, че детето определено е схванало правилно значението на думите, е като го прилага на практика. Затова целта на Монтесори е да се даде възможност на детето да обогати своя език и да го разшири извън обхвата на неговата обкръжаваща среда.
В Монтесори средата, детето има възможност да използва езика и да го упражнява. Езикът се обогатява по време на заниманията от практическия живот и сензорните дейности. Чрез упражняване на тези дейности и целенасочени разговори, детето изгражда своята връзка с езика. Той става не само средство за комуникация, но и радост от споделянето на идеи и мисли.
За правилното усвояване на граматиката, детето се включва в редица групови занимания , в които то е окуражавано да се изразява на висок глас в групата. Упражнението „Часът на новините” се използва за да изгради неговата самоувереност и да го накара да практикува изразяването пред публика.
Този опит, както и организацията в Монтесори средата като цяло, ще позволи на детето да се научи да слуша другите, изграждайки самоконтрол и разбиране на устното изразяване на хората около тях.
Логическата игра с въпроси окуражава детето да се изразява в група, докато мисли по конкретна тема, като развива логически модел на мисълта си. Целта на Монтесори не е да научи детето да чете и пише на ранен етап, а да следва естествената еволюция на човека.
За по-малките деца чрез игрите за низане пренасяне , преливане се подготвя ориентацията ляво-дясно , което е подготовка за писане и четене .
Буквите се представят чрез релефни изображения върху шкурка , включвайки и тактилните усещания като средство за възприемане и запомняне.
Чрез играта върху таблите с пясък децата изписват буквите и това прави тяхното запомняне естествено и ненатрапчиво.
Следователно, детето не е нарочно учено да чете и пише само по себе си, а му се показва как да постави собствените си мисли и чувства във форма, която автоматически ще отвори вратите на света на писмения език и чрез това и четенето.

НАУКА
Малките деца са естествени учени. Наблюдавайки и грижейки се за домашните животни и растения, те проявяват интерес към заниманията по наука, научавайки се на уважение към живота.
Географията, историята, изкуствата и музиката са представени чрез специално направени материали и истински опит от реалния живот. По география децата се запознават не само с имената на държавите и континентите, но и с живота на хората и техните традиции. Те развиват чувство на уважение към различните култури.
Заниманията по изкуства и музика дават възможност за творческо и радостно себе-изразяване на дец
Влади
 
Мнения: 87
Регистриран на: 28 Яну 2019, 10:49

Re: Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот Надя! » 06 Фев 2019, 12:26

Аз съм много скептична към разни супер популярни методи, тенденции и т.н. С метода на Монтесори съм бегло запозната, но и при мен е изниквал въпросът как ще накараш в училище едно дете, което е било в Монтесори градина, да се съобразява с график, учебна програма, учебни предмети. Просто няма приемственост. Нямам ппротив за занимания вкъщи, но от такава специална градина в държавно българско училище ще е голям стрес определено. Изведнъж свободолюбивото дете, което е можело да избира какво да прави и учи, трябва да следва определени правила. Трудна работа.
Надя!
 
Мнения: 66
Регистриран на: 18 Дек 2018, 11:10

Re: Възпитание по метода на Монтесори - от каква възраст, идеи и съвети

Мнениеот viviann » 06 Фев 2019, 16:16

Харесвам някои неща от тази форма на обучение - възможността да избират от малки, да творят и да развиват въображението си, а да не са като коне с капаци, които просто изпълняват команди и не смеят да гъкнат. Последните две са проблем в българското образование - всички да излизат под един калъп.

Някои от принципите на Монтесори обучението са ето тези:
Ето какво казва Мария Монтесори за общуването с децата.

1. Децата се учат от това, което ги заобикаля.

2. Ако детето е често критикувано то се учи да съди хората.

3. Ако често хвалите детето то се учи да оценява.

4. Ако пред детето се демонстрира враждебност то се учи да се бие.

5. Ако сте честни с детето то се учи на справедливост.

6. Ако често се присмиват на детето то става срамежливо.

7. Ако детето живее с чувство за безопасност то се учи да вярва.

8. Ако често унижавате детето то се учи да се чувства виновно.

9. Ако детето среща одобрение то се научава да се отнася добре със себе си.

10.Ако сте снизходителни към детето то се научава да бъде търпеливо.

11.Ако насърчавате детето то придобива увереност.

12.Ако детето живее в дружеска атмосфера и се чувства необходимо то се научава да намира любов.

13.Не говорете лошо за детето дори и в негово отсъствие.

14.Концентрирайте се да развиете доброто в детето и в крайна сметка няма да остане място за лошо.

15.Винаги се вслушвайте и отговаряйте на дете, което се обръща към вас. Уважавайте детето, което е направило грешка но може сега или по-късно да я поправи.

16.Бъдете готови да помогнете на детето, което е в търсене на нещо и да бъдете незабележими за детето, което е намерило всичко.

17.Помагайте на детето да усвоява знания. Правете това като изпълване обкръжаващата среда с грижа, сдържаност, тишина и любов.

18.В общуването с детето винаги се придържайте към добрите маниери, предлагайте им най-доброто на което сте способни.
viviann
 
Мнения: 161
Регистриран на: 24 Окт 2018, 15:16


Назад към Възпитание, грижа и съвети

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта