Корейска изложба ще гостува в Стара ЗагораСамостоятелната изложба
COLORS OF KOREA („Цветовете на Корея”) на художничката Анна Ким, съпруга на посланика на Корея у нас, ще гостува в Стара Загора.
На откриването на 21 март 2012г. от 18.00ч. ще присъстват Н. Пр. д-р Чън Би-Хо, посланик на Република Корея и кметът на Стара Загора Живко Тодоров. Експозицията ще бъде открита за посещение до
8 април 2012г. в западната зала на Градска художествена галерия Стара Загора. Изложбата е съвместна проява на Посолството на Република Корея в България, Община Стара Загора и Градска художествена галерия Стара Загора.
Проект на изложба Анна Ким

- Anna Kim's photo 1.JPG (12.4 KiB) Прегледано 264 пъти
Изкуството ми се основава на традиционната корейска живопис, особено в жанра минхуа. Минхуа е бил особено популярен между 17-ти и 19-ти век в Корея, като е рисуван и харесван не толкова от аристокрацията, колкото от обикновените хора. Затова минхуа улавя добре корейския начин на мислене и на живот.
Минхуа може да се раздели в няколко категории според това, което изобразява – пейзаж, флорални мотиви и птици, вариации на знаци, тигър и сврака, чек-гори (библиотеката на учения). Сред тях чек-гори е уникална картина, рисувана поради уважението, което корейците имат към изкуството на ученето. Тя изразява желанието на учения да бъде близо до книгите и да се концентрира върху учението. Ето защо много от изобразените предмети са тясно свързани с темата – документи, свитъци, четки и мастило, но има и други, които не са – цветя и плодове, дребни животни, изобразени близо до книгите.
От множеството теми на минхуа чек-гори представлява специален интерес за мен и е обект на задълбоченото ми изследване поради отличителната му композиция.
<Символи в чек-гори>

- 19 red chaek-gorl 2 35+90cm.JPG (22.62 KiB) Прегледано 264 пъти
Всеки от обектите, които не са свързани с учението, има своето специфично символно значение. Тази символика се корени в будизма, конфуцианството и легендите от фолклора.
Праскова – легенда разказва, че в планина на име Гон-Рйън хората, които ядяли праскови, никога не остарявали и не умирали. Символ на дълголетието
Диня и нар – поради множеството семена изразява надежда за плодовитост
Кивано – формата му наподобява ръката на Буда. Символ на късмет
Нарциси – тъй като цъфтят през пролетта, някои предсказват щастлива ли ще е годината по формата на светчетата му
Божур – за богатство и чест
Перо от паун – изразява стремежа към издигане в обществото
Камък – честност и почтеност
Изпарител за тамян – за прогонване на безполезните мисли и коцентрация върху учението

- 02 paravent chaek-gori 2 40+85cm+8.JPG (22.25 KiB) Прегледано 264 пъти
<Структурата на чек-гори>
Организацията на цялостната картина е подчертано модернистична.
Обектите са разположени в своя собствена перспектива, обусловена от композицията им, която им позволява да се трансформират във функционални елементи, подчертаващи структурната красота. Това е едно от основанията за оприличаване на чек-гори с модерната кубистична живопис.

- 12 black & blue chaek-gori 4 80X45cm.jpg (12.26 KiB) Прегледано 264 пъти
<Цветовете на чек-гори>
В чек-гори преобладават основните цветове.
В сравнение с реалните, цветовете на чек-гори са ярки и наситени при изобразяването на предметите. Ето защо може да се говори за цветова абстрактност в чек-гори.

- 21 brown chaek-gori 120+90cm.JPG (34.42 KiB) Прегледано 264 пъти
<Неограничени мултифокусни перспективи>
Чек-гори не се ограничава в единствена перспектива, а дори чрез съвместяването на няколко перспективи създава илюзията за движение в самата картина. За разлика от западната живопис многофокусното изобразяване е характерно за източното изобразително изкуство, а в него чек-гори позволява особено голяма свобода на многофокусните перспективи. Западната живопис се придържа към линейната перспектива като принцип от изкуството на Ренесанса, подчертавайки логичността в структурата на предмета по правилата на перспективата. За разлика от нея, изкуството на Изтока позволява движение на няколко перспективи между различни точки в изображението.
Причините за подобна разлика във възприемането на перспективата може да се открие в разликата между начините, по които двете култури възприемат природата и вселената.
Изтокът, базирайки се на ученията на будизма, възприема света като единна вътрешносвързана материя, основана на мистична интуиция. Западът, от своя страна, е аналитичен и открива противопоставяне. Ето защо Изтокът се фокусира върху единението със света, а не върху индивидуалната субективност на личността. Западът възприема индивида в контрапункт на света, поставяйки акцент върху важността на субективния аз (его).
Подобно възприятие е онагледено от стила на западната живопис, в която единичната гледна точка има субективна важност и води до едноперспективно позициониране на „аз-а” във взаимоотношението му с природната картина. За разлика от това, Изтокът поставя акцент върху единството на индивида с природата и вселената, което позволява перспективата на художника да се движи между различни точки от изображението по хармоничен начин.
Сред многообразието на теми в минхуа, специално в чек-гори има свободно движение отляво надясно, нагоре и надолу. Многофокусното изобразяване на обектите в чек-гори създава представата за многообразно идеологично пространство отвъд фактическото им физическо съществуване.
Тази образност позволява твърдението, че чек-гори предшества модерността на кубизма на Запад.
Надявам се тази изложба да е една възможност да бъдат открити, изследвани и оценени фундаменталните разлики в изкуството на Изтока и изкуството на Запада.