След като приключите с изследванията в КДЮП, заповядайте в кабинета да поговорим. Тел. 02 939 90 38.
azdesi написа:Здравейте д-р Ментешев,
Синът ми, който е на 9 години, има поставена диагноза "Разстройство на развитието, причинено от късно проговаряне". Диагнозата е от клиника "Свети Никола", но за момента е само устна, другата седмица ще имаме всички документи.
Лекуващият лекар - д-р Бистриан много се почуди дали е от аутистичния спектър или не. Накрая каза, че не може да бъде от спектъра, защото не е спазен един показател, а именно, че той емоционално е незрял и когато трябва да свърши нещо, го прави, но иска някой да му каже какво да прави. Всъщност не прави това, което той е намислил и по свой начин, а прави това, което му се каже.
Накратко ще се опитам да ви обясня какви са му проблемите.
1. Проговори много късно - на 5 години с помощта на логопед. В момента няма проблем с речта, но понякога не може да си намери правилната дума.
2. Хиперактивен е, с нарушена концентрация и устойчивост на вниманието.
3. В училище не пише, не разбира инструкциите, в часовете си къса хартийки. Не разбира ръкописния почерк и поради тази причина не може да преписва от дъската. Пише много бавно и не може да настигне другите с диктовките. Не може да се съсредоточи за повече от 15 минути. Няма приятели, защото не знае как да играе с тях. Обикновено закача децата - бута ги, рита ги и от този род. Иначе иска да е част от приятелска група, но децата го изолират, заради поведението му.
4. Има еднотипни движения, като клатене от крак на крак, като пише или учи непрекъснато си мърда краката, прави некоординирани движения с ръцете.
5. Приема всичко буквално. Понякога децата го карат да прави глупости и в общи линии става циркаджията на класа.
6. Не винаги разбира мимиките на хората, което му увеличава проблемите.
7. Повтаря чути фрази, без да знае за какво става въпрос. Преди време чул от някакъв съученик думата "луда" и отишъл и казал на класната си ,че е луда. А като го попитах защо е казал подобно нещо, той каза, че много обича учителката си.
8. Не разбира символиката, в приказките търси детайлите, не може да разбере поуката.
9. Обича да се усамотява, но в тези случай прави бели. Преди Нова година имаше голямо желание да си играе с електроуреди. Отиваше в кухнята и правеше бели, развали хладилника, пасатора и за малко да сполети същата участ и пералнята.. Много обича да си играе с вода. КАто отиде да се мие ръцете, просто забравя да излезе от банята, пълни мивката и си пуска играчките във водата.
10. Има мания за една компютърна игра и телефони и таблет.
11. Мисленето му е различно от нашето. Два примера: Попитах го защо не разбира ръкописния почерк, той ми каза, че не пиша буквите като него и затова. Друг пример - играехме си с него и сестра му. Трябваше да познае къде сестра му ще си потърси телефона, при положение, че го е оставила на принтера. След като тя излезе, той скри телефона в един шкаф. Когато сестра му влезе отново, го попитах къде сестра му ще си търси телефона и той каза- в шкафа. Защо там? Тя не знае, че е там. И отговори, че той там го е скрил и той знае, затова и сестра му трябва да знае.
Д-р Бистриан каза, че има нарушение в емоционалната сфера, поведението и социалното взаимодействие.
Има и много други, но в момента ви нахвърлях основните проблеми.
Отскоро с него работят логопед и психолог от ресурсен център.
Бихте ли ми предложил някаква терапия за справяне с тези проблеми, която ние родителите да можем да спазваме в къщи и да му помогнем да се социализира по-лесно?