от Eli Noeva » 05 Мар 2015, 15:43
Здравейте Симона,
Споделяте своите притеснения, свързани с проблемите на Вашия 13-годишен син – с вниманието, с концентрацията, с неправилно построяване на изреченията…
Училището е мястото, където по принцип към детето се поставят повишени изисквания в процеса на обучение и точно в училищните години се наблюдава дефицитът на внимание при сина Ви.
Не съобщавате нищо за мнението на неговите учители?
Как установихте, че има проблем с вниманието, концентрацията, речта, агресията…
Разбирам, че до сега Ви е било трудно да се консултирате със специалист и може би тази он-лайн консултация е началото да споделите своето безпокойство.
Все пак бих Ви препоръчала да се свържете с невролог и с детски психолог, за да се изясни цялата картина.
А междувременно Ви предлагам следните съвети, които да спазвате и да наблюдавате има ли положителна промяна в поведението на сина Ви:
- Не използвайте думи с негативно значение.
„Не“, „не трябва“ и „не може“ да се изключват от употреба.
- Говорете сдържано и спокойно, без викане.
Важно е детето да усеща вниманието на родителите и положителната ви нагласа към него.
- Поощрявайте всички дейности, които са свързани със съсредоточаване – четене, писане, оцветяване, рисуване, игра с конструктори и кубични играчки.
- Въведете дневен режим с точно определяне на дейностите за деня - да се изработят ясни правила и да се напишат (ставане от сън, миене на зъбките… изхвърляне на коша с отпадъци…);
Този дневен режим е необходимо да се спазва постоянно всеки ден!
- Трябва да се пази настрана от неспокойни, буйни деца.
Препоръчително е да се избягват шумните, многолюдни места и компании.
- Предоставяйте възможности на детето да изразходва правилно своята енергия – запишете го да тренира, всеки ден да играе навън.
- Привличайте вниманието на детето,
Гледайте го в очите.
- Хвалете и поощрявайте сина си непрекъснато за успехите и постиженията му (“Браво!”, “Успя!”, “Точно така!”…);
Поддържайте спокойна атмосфера в семейството и около детето;
- Във възпитанието му не прибягвайте към крайности: проява на голяма мекушавост или повишени изисквания (в съчетание с голяма педантичност и наказания), които той не е в състояние да изпълни.
Честите промени в указанията и колебанията на настроенията на родителите оказват на едно дете много силно негативно въздействие.
Трябва да му обясните, че за добро поведение ще получи поощрение и награда, а за неизпълнение ще бъде санкционирано (временна забрана на любимите занимания, например).
Обсъждайте с него поведението му спокойно и доброжелателно.
- Необходимо е да се избягва преуморяването му, свързано с голямо количество информация, което може да предизвика раздразнителност.
- Формирайте у него навици за послушание, акуратност, самоорганизация, способност да планира и довежда до край започнатите неща, развивайте у него чувство на отговорност за собствените постъпки.
- За да се постигне по-добра концентрация на вниманието, при изпълнение на домашните задачи, е необходимо да се намери в жилището тихо място за него, с минимално количество дразнещи и отвличащи вниманието фактори.
В процеса на подготовка на училищните задачи, е необходим контрол, от страна на единия родител, за да се убеди, че то продължава да работи.
През 15 – 20 минути му разрешавайте да стане и да се раздвижи за 5 минути, а после да се завърне към уроците.
Поздрави, Ели Ноева.